Verjaardag in San Francisco

16 mei 2018

14 mei

De dag begon met allerlei appjes en berichten: felicitaties. Ik ben nu 24. Verder is er niet veel veranderd. Hoe voelt het om 24 te zijn? Hetzelfde als gister. Ik begin langzaam te vervellen en mijn benen beginnen langzaam te wennen aan de vele kilometers die ik maak. Sochtends heb ik eerst gebeld met mijn grote zus en haar lieve kindjes. Jake was inmiddels ook wakker en helaas geen grote verhalen: hij was voor het weekend naar wat vrienden gegaan en had daarom niet in het hostel geslapen.

Voor mijn verjaardag trakteerde ik mijzelf op twee dingen, een huurauto en een luxe ontbijt (in plaats van droog brood en bananen waar ik normaal op teer). De huurauto is voor morgen en de dagen daarna, daarover later meer. Het ontbijt duurde nogal lang waardoor ik wat laat aankwam bij de Alcatraz boot en Charis even moest wachten. Alcatraz zelf was heel vermakelijk, je mocht vrijuit rondlopen op het eiland, maar daarnaast was er ook een goede audiotour door de cellen. Leuke verhalen over de verschillende ontsnappingspogingen en gevangen, maar die kan je gewoon opzoeken op Google.

Daarna ging het leven door en moest Charis naar zijn werk en ging ik op de metro. Ik was opzoek naar een echt verjaardagscadeau dus ging weer eens naar een gitaarwinkel. Onderweg kreeg ik honger maar in deze buurt waren alleen grote kantoren. In een apotheek vond ik wat eten waaronder cakejes. Als je dat een beetje creatief vertaalt is het taart dus had ik mijn verjaardagstaart in de vorm van een muffin. Ik heb erg genoten van de eerste helft, de andere helft heb ik aan een dakloze krantenverkoper gegeven. Een goede vent die volgens mij helemaal niet zo dakloos is en best leuk verdient aan zn krantjes te zien aan zijn iPhone.

De winkels konden me niet veel bijzonders bieden maar ik was inmiddels wel in de wijk Haight en of Ashbury. Dit is echt een ongelooflijk toffe plek waar wederom de lijn tussen hippie/kunstenaar/zwerver erg lastig was. Het stikte hier van de straatmuzikanten en muurschilderingen en er hing een bijzondere sfeer. Aan de ene kant was het rijk, aan de andere kant was het vol met zwervers. Aan de ene kant was het muziek, kunst, peace en love, aan de andere kant voelde ik me niet heel erg veilig met de zeer opdringerige zwervers. Ik at wat in een café wat blijkbaar 34 euro waard was. Het leek voor mij verdacht veel op een biertje en draadjesvlees met piepers en broccoli. Daarna dus maar snel het eea. wegspoelen.

De bar was er zowaar een zonder entree geld en relatief redelijke prijzen voor drankjes. Ik kwam twee mannen tegen en na wat gepraat te hebben begon er een driftig op een servetje te schrijven. Ik bood hem een A4 aan uit mijn grote kladblok omdat dat een stuk makkelijker moest zijn. Ik dacht dat het aantekeningen voor en over de band waren maar wat bleek, de man had een hele lijst met bands en kroegen opgeschreven die de moeite waard (en gratis) waren om te bezoeken. De mannen kwamen uit de buurt en gingen bijna dagelijks bandjes kijken in de stad endit waren de aanbevelingen. Duidelijk was dat ze smaak hadden want deze band was echt ongelooflijk goed. Het was een mengeling van surfmuziek met blues en rockabilly invloeden, maar vooral extreem goed. Tot aan toen vond ik san Francisco vooral heel duur en niet echt bijzonder, maar nu had ik het echt enorm naar m'n zin. Ik heb heel veel coole mensen gesproken en vindt het haast jammer dat ik nu die auto heb gehuurd om weer op pad te gaan.

Omdat het m'n verjaardag was had ik geen zin om een verhaaltje te typen en daarbij had ik naast de auto niks geregeld verder. De avond heb ik dus besteed om mijn trip verder te plannen. En als 24 jarige man ging ik om een redelijke en volwassen tijd naar bed.

Ik ben inmiddels op de trip, maar die houden jullie nog van me tegoed.