De trip naar Yosemite

17 mei 2018

15/5

Om tien uur moest ik uitchecken, het is me gelukt, en nog optijd ook. Bij het uitchecken was Manouk er ook, de vriendin waarmee ik naar de editors show. Ze ging vandaag naar huis en was daar zwaar aan toe. Ze was volledig door haar geld en energie heen. Ik nog niet, ik was klaar voor een nieuw avontuur. Ik ging namelijk mijn huurauto ophalen. De auto was een uur te laat want hij moest schoongemaakt worden. Nou heb ik geen idee wat er schoongemaakt is, want deze 2012 Ford focus was aan de buitenkant bedekt met vogelpoep en in de binnenkant lagen nog grote resten wiet. Omdat ik een uur moest wachten op de auto heb ik in een koffiebar wat wafels gegeten en realiseerde ik me eigenlijk hoe enorm tolerant San Francisco is tegenover homo's en travestieten. In veel opzichten lijkt het eigenlijk heel erg op een Europese stad.

In ieder geval, de auto rijdt prima en wiet is hier niet illegaal dus durfde ik het avontuur aan. Ik reed de stad uit en binnen vijf minuten reed ik op de Pacific highway 101. Mijn eerste dag met de auto had een vrij druk gevuld programma, ik heb het volgende gedaan.
-Naar het Google hoofdkantoor/campus geweest. Waar het precies lunchtijd was en iedereen rondhing tussen alle bijzondere kunstwerken of rondreed op felgekleurde Google fietsen.
-Het Dell museum bezocht. Dat zelfs voor mij iets te nerderig was.
-Het Winchester House bezocht. Een groot en vreemd Victoriaans huis bezocht met veel meer dan honderd kamers. Het huis is continue uitgebreid met nieuwe kamers en is een zeer bijzonder geheel waar direct ook allerlei legendes over spoken en heksen over de ronde gaan.
- Het the tech museum bezocht. Het museum was de silicon valley variant van ons eigen Nemo. Bij vlagen dus ook vrij kinderachtig. Met uitzondering van de tijdelijke bodyworlds expositie die daar stond. Allerlei informatie over het menselijk lichaam gepaard met echte skeletten en ingewanden. Heel bijzonder.

Na al dit was het nog steeds maar vijf uur smiddags en was het tijd om me te verplaatsen naar Yosemite. Net als elke grote stad heeft San Francisco een vrij drastische avondspits dus besloot ik eerst maar wat te gaan eten. Daarna had ok wellicht een deel van de spits vermeden, maar de ongelukken en wegwerkzaamheden werden mij niet gespaard. Uiteindelijk was het een rit van ruim 3,5 uur. Onderweg realiseerde ik me twee dingen: 1. Californië heeft wel degelijk rednecks en 2. De natuur in dit landschap is zo ongelooflijk mooi.

Het laatste deel van de reis was wat lastiger. Na een tijdje wordt je moe en de weg werd wat uitdagender. De zon ging onder en men doet hier niet aan straatverlichting. Waar men wel gek op is, is groot licht voeren. Ik werd dus constant verblind. Vooral door de enorme pickup truck die kilometers heeft weten te bumper kleven met z'n grote licht in m'n spiegels. Het landschap was ongetwijfeld erg mooi terwijl ik door de bergen hier slingerde. Ik kon er zelf echter niks van zien door het donker en de lichten.

Boven op de berg was een klein dorpje met een Rabobank. Daar was ook mijn hostel. Blijkbaar kwam m'n reservering niet door maar de man bij de receptie heeft in al zijn stress mij toch in weten te checken. Ik ben daar niet lang geweest, want mensen lagen te slapen. Ik ging naar buiten en daar zat een Duitser met twee meiden en heel veel bier. Zij vonden het niet heel lekker, dus moest ik ze daar snel van af helpen. Ik heb gedaan wat ik kon. Daarna ben ik gaan slapen, wat vrij vervelend is als de wc in een ander gebouw is en je net zo snel mogelijk zoveel mogelijk Amerikaanse light biertjes hebt gedronken.

In ieder geval, ik ben inmiddels een geoefend slaper, en met behulp van m'n oordoppen en slaapmasker sliep ik heerlijk door het geluid van m'n 11 kamergenoten heen.

16/6

Ik sliep zelfs zo lekker dat toen ik wakker werd het plotseling tien uur was en iedereen mijn kamer had verlaten. Tien seconden later kwam een van de twee meiden naast m'n bed om te vertellen dat ze de laatste bus hadden gemist.

Ik zei even snel douchen en aankleden en dan kunnen jullie wel met mij mee met de auto. En een half uur later waren we dus onderweg naar Yosemite park.

Daar hebben we de hele dag rondgelopen (en nog lang niet alles gezien). Yosemite park is weer echt zoiets dat moeilijk uit te leggen of op de foto te zetten is. Het zijn hoge bergen, maar dan wel tussen de 1500 en 2000 meter hoog. Dat betekent dat er nog water is, waardoor er bomen, dieren en watervallen zijn. Het geheel is echt fantastisch. Er zijn prachtige hele lange wandelpaden waar ik een van m'n favoriete bezigheden kan uitvoeren: klimmen en klauteren. Het is echt, echt heel mooi, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Ik ga het morgen nog een keer proberen.

Na een lange dag en nieuwe blaren gingen we weer de auto in. Het zou gaan regenen en dat heeft het snachts ook gedaan, maar het weer was eigenlijk heel erg mooi de hele dag. Het vorige hostel was ondanks dat ik goed had geslapen vrij ver weg en niet erg goed dus verhuisden we ons naar het Yosemite Bug Rustic Mountain Resort. Het is hier echt enorm groot en het doet mij wat denken aan een CenterParcs. Er is een grote skihut waar we kunnen eten en daar waren we om negen uur ook wel heel erg aan toe. Daar een tijdje gezeten, biertje gedaan. Toen nog eens ingecheckt. Alle spullen weer uitgepakt, bed opgemaakt, verhaaltje geschreven en weer op naar een nieuwe dag.

Ik kan over Yosemite niet heel veel anders schrijven dan dat het mooi is en dat ik veel heb gelopen, maar ik heb het hier enorm naar m'n zin. Ik ben blij om weer eens uit de drukke grote steden te zijn en geniet erg van de natuur en de mensen die hier allemaal net iets vriendelijker en relaxter zijn (waarschijnlijk omdat ze zelf op vakantie zijn). Ik geniet erg van de natuur, dat ik dat ooit nog zou gaan zeggen.

De komende dagen gaan waarschijnlijk erg op vandaag lijken en ik ga proberen om op een creatieve manier uit te leggen waarom het hier zo mooi en leuk is, want dat is het.