De toer naar San Francisco

13 mei 2018

11/5
Na acht dagen ben ik wel weer lang genoeg hippie geweest. Ik begon meer en meer gewend te raken en de dagen gingen op elkaar lijken. Als senior in het hostel nam ik afscheid van iedereen die ik heb leren kennen en ging ik op pad naar het vliegveld. Ik was wat laat, maar gelukkig kreeg ik drie keer achter elkaar sms'jes dat de vlucht steeds een beetje meer vertraagd was dus had ik uiteindelijk alle tijd. De vlucht stelde niks voor en rond een uur of vier landde ik in San Francisco.

Ik nam een gedeelde Uber naar het hostel. En de rit gaf nog maar eens aan dat je daar echt niet over hoeft te klagen. (Oké, iemand had zijn koffer laten liggen in de taxi en omdat wegens mijn enorme koffer de kofferbak vol is zat ik met een tas op schoot.) Maar in de taxi zat Manouk, een Nederlands meisje dat toevallig naar hetzelfde hostel ging als ik. Ik vertelde dat ik vanavond naar de editors ging en zij vertelde dat haar ouders ook fans waren. (Blijkbaar is mijn muzieksmaak nogal voor oudjes.) In ieder geval, toen ze hoorde dat ze speelden wou ze graag mee en tien minuten later had zij ook kaartjes en zouden we samen heen.

In het hostel heb ik alles even verkend en toen was het etenstijd. In de oude lobby van een luxe hotel zat een vrij chique Italiaans restaurant vooral door de ambiance want de prijzen zijn, vooral voor sf, erg redelijk. Ik vroeg wat het meeste groenten bevat een kreeg een enorm bord pasta vol allerlei perfect gegrilde groenten. Ik was zeer blij.

Daarna optijd naar the regency ballroom. De show begon om half 9. Het was een stukje lopen, maar we kwamen rond acht uur aan. De balzaal was prachtig en als ik wou kon ik nog net aan een van de plekjes op de eerste rij bemachtigen. Nou vonden we dat niet zo nodig dus schoven we achter naar de bar. Heerlijke plastic glazen Stella Artois tapbier. Een biertje was 12 dollar, 2 biertjes was 24 dollar. Welkom in San Francisco.

Het was rustig, erg rustig. De zaal kan maximaal 4000 man hebben, maar alle balkons etc. waren dicht dus max was 2000. Het bleef maar rustig, om half 9 bleek dus dat er ook een voorprogramma was. Waardoor er tijdens het optreden van Plusch nog wel een beetje binnen kwam maar niet heel veel. Toen de grote helden uit Liverpool echt begonnen was er genoeg man om als iedereen tegen elkaar aan stond de zaal voor de helft te vullen. Ik vind dat echt bizar, ze hebben in Europa al meerdere dagen het festival Rock Werchter met 110.000 bezoekers af mogen sluiten. Daarbij waren hun shows in de Ziggo Dome ook in notime uitverkocht. Desalniettemin is het ze weer gelukt om me weer ongelooflijk versteld te doen staan. Het zijn stuk voor stuk echt topmuzikanten met een goede chemie en mooie show. Het laatste album leent zich enorm goed voor live optredens en gelukkig is het nu weer volop scheurende gitaren in plaats van de dromerige synthesizers waar ze soms mee spelen. Mijn gezelschap had het ook erg naar haar zin en was zichtbaar enorm verrast door het idee van een toegift.

Daarna ben ik nog even in de kelder gaan zitten waar wat mensen zaten waaronder een Nederlands meisje. Na twee zinnen Engels hoorde ik het al. Ze was hier voor een techconferentie in silicon valley. Silicon valley is een begrip dat mij echt enorm fascineert. Het centrum van de wereld qua high tech bedrijven en hoog opgeleide mensen. Zij raadde mij echter af daarheen te gaan omdat het in principe vooral bestaat uit dorpen en bedrijven met grote afgesloten terreinen. Ik denk dat ik eigenwijs ga zijn en binnenkort toch eens ga kijken. In ieder geval. Naar bed. Ogen dicht. Ogen open. Nieuwe dag.

12/5
In mijn kamer houdt iedereen van slapen. De meeste liggen constant in bed. Vrij irritant, want dan moet ik constant stil zijn. Niet echt mijn specialiteit. Ik heb wel medelijden met het Franse meisje op m'n kamer. Ze is om een of andere reden plotseling doof geworden aan een oor en is daar ook nog vrij ziek van geworden. Ze wou heel graag naar huis en vliegt dus nu eerder dan gepland terug. Of dat slim is zo'n oor weet ik niet. Maar ik snap ook heel goed dat ze naar huis wilt. Ik hoop t beste voor haar.

Ik ging op pad door de stad. Dat wat ik altijd doe als ik in een nieuwe stad kom is lopen. Gewoon willekeurig een kant op om te kijken hoe de plaats is. San Francisco is vrij mooi, schoon en stijl, maar niet mega bijzonder. Ik wou bij de Ray-Ban winkel m'n zonnebril laten repareren, maar daar konden ze geen schroefje aandraaien. Dat kon de derde winkel waar ik heen ging pas. Netjes. Om een uur of twee ging ik de gratis (donatiebasis) walking tour doen. De jongen vertelde veel over de geschiedenis van de stad, het verhaal kort samengevat is:

San Francisco is groot geworden toen men erachter kwam dat er veel goud in de regio was. Door de baai was dit een van de enige plekken waar veilig aangemeerd kon worden en naar goud gezocht kon worden (vandaar the Golden gate bridge). De stad had destijds 10 mannen voor elke vrouw. Een enkele vrouw trouwde een zeer rijke eigenaar van een suikerfabriek (oorsprong sugar daddy) en wilde aanzien krijgen. Om aanzien te krijgen regelde ze een schip naar Frankrijk vol Franse kunst. Daarbij overtuigde ze 88 prostituees om hun geluk in Amerika te beproeven. Omdat er zoveel geld en mannen waren, werden de prostituees al snel zeer aanzienrijke en machtige figuren in de stad. Zij hebben vervolgens gezorgd dat het grootste deel van de stad in de oude Franse stijl is gebouwd. Wat zorgt dat SF een stuk mooier is dan de gemiddelde Amerikaanse stad.

Het was een typisch Amerikaanse toer, want ondanks dat het drie uur duurde, hebben we nou niet echt bepaald veel of ver gelopen. Na de toer heb ik nog een uur met de gids gehangen. De jongen was een overtuigd republikein, daar zijn er wel meer van. Maar deze was heel erg op de hoogte van wat er in de wereld gebeurde en was daarbij ook nog zeer bereid om alles te bespreken.

Tijdens de toer kwam ik ook anderen tegen. Een daarvan was Jake. Jake werkte voor LinkedIn, een van de grote silicon valley bedrijven. Hij woonde hier al jaren en overwoog om voor de lol ook zo nu en dan wat toers te gaan leiden. Hij wist dus heel veel te vertellen en ook over silicon valley. Hij is bezig met een nieuwe app: crave it. Een app om mensen te helpen maaltijden te vergelijken. Nu bestaat dit al voor restaurants in het algemeen, maar dit is dus voor maaltijden. Stel jij wil graag stamppot eten, dan kan crave it jouw vertellen waar die het beste en/of goedkoopst is. Ik had echt het idee dat als ik hem nu 100 euro gaf dat ik dan over 5 jaar plots enorm rijk kan zijn. Het heeft mijn fascinatie met silicon valley alleen maar vergroot. Mocht ik besluiten een auto te huren en wat natuurparken te verkennen, dan ga ik daar zeker langs.

Vier uur na het start van de toer stond ik op de haven en had ik honger. De markt in de haven sloot om zes uur en omdat het weekend is was er in het financiële district ook weinig te vinden. Ik besloot dus maar oncreatief te zijn en te eten in hetzelfde restaurant als gister. Ik zei dat ik twijfelde tussen twee maaltijden en koos voor de kip met groenten. Mijn saaiheid werd echter beloond dus besloot de keuken mij maar gewoon beide maaltijden te geven. Dit was veel te veel, maar wel ongelooflijk aardig. Ik had prachtige toetjes voorbij zien komen maar dat kon er echt niet bij.

Terug in het hostel was er een soort borrel met gratis drank. Ik heb daar een tijdje gezeten en ben daarna met wat mensen een slechte film gaan kijken. Nu schrijf ik m'n verhaal. Straks luister ik nog wat muziek. En daarna ga ik slapen. Tot morgen, tot moederdag!

1. Paul Singerling:
    13 mei 2018
    Hoi Patrick alvast gefeliciteerd met je verjaardag, Paul, Kladie, Joost en Brechje.
  2. Alexander Singerling:
    14 mei 2018
    Daarom vond ik Nazareth ook zo indrukwekkend omdat ze daar heel ver zijn op het gebied van alzheimer en andere neurotransmitter technologie.
    Daar tegen over zijn in de streek waar je nu zit weer heel erg ver op het gebied van
    (CRISPER gen) dat is het plakken en knippen van het DNA.
    Zo heeft ieder land zijn specialisme het gaat je goed.
    GR Sander