Surfen in Ocean Beach

9 mei 2018

7/5

Vandaag was het ochtendritueel van de meiden nog een stuk ernstiger. Ze hadden van half 9 tot half 11 nodig om alles voor elkaar te krijgen voor ontbijt. In hun verdediging: ze moesten vandaag uitchecken en vertrekken. Ik was weer eens verbrand en had besloten opnieuw met zonnebrand te beginnen. De Amerikanen zijn blijkbaar ook te lui om te smeren dus kocht ik een zonnebrand spray. Dat spul is dus niet echt ideaal want het is plakkerig: een beetje alsof je je hele lichaam insmeert met deoroller. Mede door het consistente vroeg er uit en laat er in was ik wat katerig vandaag. Ik heb iets gedaan wat mij nog niet eerder is gelukt. Ik heb denk ik wel twee uur lang stil gelegen op het strand. Ik begin me echt aan te passen aan de mensen hier: ik wordt steeds luier en ik geniet er nog van ook. Ik ging naar het strand met Ramona die s'avonds terug zou vliegen naar Zwitserland. Na duizend keer bellen bleek haar vlucht om onduidelijke redenen waarschijnlijk geannuleerd te zijn. Toch was het allemaal niet zeker dus ging ze alsnog heen. Van wat ik meekreeg was het echt de slechtste klantenservice ooit, niet echt wat je verwacht bij 'de KLM van Zwitserland'.
Terug in het hostel ging ik met McKenzie op pad om te eten. Zij was hier met de auto dus we gingen naar een tent verderop. Het eten was echt heel goed en omdat het in de gaybuurt was, was het wel gezellig ook. McKenzie komt uit Nashville, Tennessee. Min of meer de bijbelbelt van de staten. Trump is hier koning en men is zeer conservatief. In tegenstelling tot de meesten uit deze regio was zij zeer bereid om mij van alles te vertellen over de opvattingen. Ze vertelde hoe ze als kind geen Harry Potter mocht kijken, want tja: hekserij. Hoe zij nog steeds gelovig is, en hoe haar persoonlijke opvattingen het soms moeilijk maken om eenduidig te blijven. Ze heeft bijvoorbeeld tal van vrienden die homo zijn, maar die hoort ze niet te accepteren. Ze heeft allerlei liberale en moderne opvattingen, maar die botsen met de conservatieve en gelovige achtergrond. Jullie snappen het, allerlei dingen zoals dat. Heel interessant, maar we konden het ook gewoon goed met elkaar vinden.

Toen we terugkwamen stond een grote groep te wachten om op het strand een kampvuur te maken. Ik pakte snel mijn goedkope fles wijn en ging weer op pad. Terug van het strand zat Ramona weer in de patio, de vlucht ging dus niet door. Mijn kamer was leeg en haar kamergenoot stonk en snurkte dus toen had ik weer nieuw gezelschap op mijn kamer.

Terug van het kampvuur hebben we nog even gezeten. Ik zal de situatie wat proberen te schetsen. Je zit in een grote binnentuin, met de buitenlucht op kamertemperatuur. Iedereen drinkt wat en komt samen in groepjes. Mijn gezelschap is de Fransman met een grappig accent en lange ledematen. De lange ledematen samen met heel veel wijn en een vreemde motoriek maken voor heel bijzondere bewegingen. Eigenlijk al een attractie opzich. Daarbij is dan McKenzie die zeer openbaar en ijverig met haar grote mond probeert dates te scoren op Tinder of verhalen vertelt. Ramona kookt pasta voor de groep en vloekt af en toe wat in gebroken Engels-Duits. De Canadees/Spaans/Portugese stewardess gooit er nog allerlei verhalen overheen. Voordat je weet is het weer laat en ga je weer naar bed.

8/5

Ik had voor de derde keer hier extra nachten bijgeboekt, maar moest van kamer wisselen. Er zou een groep van vier komen. Ik braaf al m'n spullen gepakt en naar de receptie te gaan om uit en weer in te checken bleek dat ze toch maar wel konden schuiven dus dat was snel geregeld. Daarna even met m'n vriendinnetje gebeld, maar het internet werkte niet echt bevorderlijk. Toen was het tijd voor een nieuw avontuur: surfen.

De les begon pas om een uur, dus ik had nog even de tijd om rond te hangen. Deze plek is s'avonds echt enorm gezellig, maar overdag gaat iedereen gewoon ergens anders leuke dingen doen. De mensen die overblijven zijn de beroepsstoners en gekkies. De sfeer is hier supertof maar sommige mensen snap ik gewoon niet. De meesten functioneren gewoon en blowen af en toe wat. De mensen die hier om twaalf of een uur smiddags rond hangen zijn degene die verdwaald en volledig incapabel voor dagen, misschien weken, in hun eigen wereld hangen. In mijn ogen zonde, maar mijn mama zegt: leven en laten leven.

Ik heb lang getwijfeld over surfen: het kopen van les en het huren van bord en wetsuit is samen vrij prijzig. Daarbij had ik zoiets van hoe goed kan je nou echt worden in één of twee dagen, het leek me slimmer om dan gewoon een week of langer naar Frankrijk te trekken. Ik had lange tijd uitgesteld om hier aan te beginnen. Jake, die in dit hostel werkt had me echter overtuigd met hem mee te gaan en even een lesje te doen zodat je in ieder geval weet hoe het is.
Hoe goed kan je dan worden in een dag? Nou, heel goed. Ik ben overduidelijk een natuurtalent, de tweede golf die ik probeerde stond ik al op het bord, dus ook hierin is God mij gunstig gezind. Ongeacht of ik nou écht een natuurtalent ben of niet. Surfen is wel echt ontzettend leuk, en ook meteen op je eerste dag al. Dus sas, bereid je maar voor: wij gaan binnenkort een week op pad.

Nog even kort over het surfen zelf: ik was zoals wel vaker weer eens overfanatiek. Rustig wachten op de perfecte golf was er dus niet bij, en ik sprong op alles wat maar op rimpeling in het water leek. Het is al vermoeiend in het algemeen, maar op deze manier is het echt uitputtend. Wat eten zat er echter niet bij, want de meeuwen gedroegen zich als omgekeerde dieven. Ze hebben mijn portemonnee, telefoon, horloge en sleutels laten liggen. Maar al het andere (eten en plastic tasjes) hebben ze meegenomen.

Na het surfen heb ik wafels met ijs gehaald. Ik wou nog graag naar het USS midway museum gaan. Een museum/jachtvliegtuigschip dat daar openbaar tentoon wordt gesteld. Naar verluidt heeft daar tijdens de tochten 4000 man op geleefd. Het ging echter om 5 uur dicht en doordat ik na de les zelf nog een aardig tijdje door ben gesurft zou ik dat niet gaan halen. In de patio heb ik meegenoten van de burritos van anderen, die om vreemde redenen deels gevuld zijn met patat.

Wordt vervolgd

1. Brammetje Pol:
    9 mei 2018
    Mooi geschreven man. Veel plezier nog 😘.