La 6

27 april 2018

Hoi vriendjes en vriendinnetjes,

vandaag was echt zo'n dag die voor mij heel chill was maar niet echt mooie verhalen oplevert. Maar ik ga m'n best doen om er weer wat van te maken.

Sinds ik geen camper meer heb, heb ik ook veel meer tijd op een dag. Ik hoef niet meer schoon te maken, niet te koken, niet te tanken, niet te rijden of opzoek naar een camping. Ik kan dus nu veel meer op een dag doen. Dat doe ik niet, want ik heb gewoon vakantie: ik doe alles gewoon meer rustig aan.

Waar ik wel heel veel tijd aan kwijt ben is reizen. Los Angeles is echt een enorme stad. Met 4 miljoen mensen in de stad en nog eens 12 in de voorsteden is het een bebouwd gebied van (heel) grofweg 50 bij 50 km. Het resultaat is dat het autoverkeer bijna constant stil ligt. Daarnaast is het OV ook vrij slecht, vooral omdat de stations gewoon op erg vreemde locaties liggen. Vergeleken met de omvang van de stad, zie je dan ook nauwelijks mensen in het openbaar vervoer. Vanochtend besloot ik eens de gok te wagen en in plaats van de zoveelste Uber (taxi) ging ik eens met de metro. De rit van +/-15 kilometer ging precies volgens schema en kostte me even ruim 1,5 uur. Dus zelfs als de treinen hier op tijd rijden ga je gemiddeld met 10km per uur de goede kant op...

Waar dit ook mee te maken heeft is dat de stad gewoon enorm verspreid is. Omdat er zo enorm veel ruimte is (of was) heeft iedereen een eigen plekje kunnen bemachtigen. Zo is er hier een: Thai town, little Armenia, little Tokyo, little Bangladesh, historic Filipino town, etc etc... Daarnaast heb je dus ook nog de bekende gebieden als Hollywood, Beverly Hills, Santa Monica en Venice beach. Dit kan dan ook zomaar de reden zijn dat downtown er zo slecht aan toe is. Als iedere buurt zijn eigen centrum heeft en het vervoeren binnen de stad zo lastig is; welke reden heeft het dan nog om naar het centrum te gaan.

Dan nog even over de dag: ik ben opnieuw naar Santa Monica gegaan om vanaf daar naar Venice Beach te trekken. Venice Beach blijft een fascinerende plek. Het is dan ook de perfecte plek voor hippies en zwervers: het weer is mooi, er zijn toeristen om wat aan te verdienen, er is strand en er zijn openbare toiletten en douches. Het is interessant om te zien hoe die gasten (niet) samenwerken. Ze wonen samen in geïmproviseerde tentjes of oude busjes, maar leven tegelijkertijd compleet langs elkaar. Ik heb al een paar keer gezien dat ze samen muziek maken om wat geld te verdienen en dan zitten de meesten totaal in hun eigen wereld. Ze spelen dwars door elkaar heen terwijl ze toch echt de schijn geven een band te zijn.

Ergens anders op het strand stond een vrij grote groep te kijken naar het skatepark. Een gast met een rode muts was echt extreem veel beter dan de rest. Na een tijdje kwamen we erachter dat Shaun White daar bezig was. Shaun White heeft afgelopen winter nog goud gewonnen op de olympische spelen met zijn snowboard op de halfpipe, maar blijkbaar houdt hij zich ook bezig met skateboarden.

S'avonds gingen we voor het eten langs de jongens van Rainbow bar & grill. Het eten was precies wat je verwachtte van een groot hardrock café: vettig en veel. Toch was het niet slecht en blijf ik deze plek helemaal te gek vinden. Tom was er op tijd mee aan en wou wat dingen regelen dus om half 9 werd het wel weer eens wat. Ik ben toen lopend naar huis gegaan en dat was best leuk. Het weer was goed en er is altijd genoeg te zien hier. Zo liep ik ook nog maar eens over de Hollywood Walk of Fame tegel/ster van Donald Trump. Deze heeft hij gekregen voor zijn tv werk en de steen ligt er al van voordat hij president is geworden. Het blijft voor mij toch een bizar idee om je land te laten leiden door een semi celebrity. What's next? Kanye West? Oprah? Ik heb de posters al gezien, blijkbaar is dat wat men wilt...

Eenmaal in het hostel heb ik uit schaamte maar de wc gerepareerd. Ik had hem gebruikt, maar hij kon niet meer doorspoelen. Omdat ik geen zin had om iemand naar mijn poep te laten kijken heb ik hem opengehaald en gerepareerd. Bij de receptie bleek dat iemand al had geklaagd en dat er de volgende ochtend een monteur zou komen. Die is toen maar afgebeld.

Om half elf was het stil en donker in mijn kamer. Alle drie lagen te bed, misschien wel de minst rock en roll hostelkamer ooit. Mijn Britse kamergenoot doet vandaag een voice-over voor een documentaire en moest er dus vroeg uit. Ik ga naar de Fender fabriek dus had mijn wekker op tijd. En de zuid Koreaanse kameraad, tsja, die is gewoon heel fanatiek.

26/4

Vandaag had ik de wekker dus om kwart over zes. Het was vroeg, heel vroeg. Meestal mis ik het ontbijt, maar nu was ik zelfs voor het ontbijt beneden. Na even wachten heb ik wat geïmproviseerde wafels gebakken en ben ik maar op pad gegaan. Ik had weinig vertrouwen in het vervoer hier dus ben maar optijd vertrokken. En inderdaad: de eerste metro ging goed, de overstap ook, maar vanaf daar was het weer dramatisch. Er was blijkbaar een ongeluk gebeurt een tijdje terug dus 1 spoor werd gedeeld door treinen in twee richtingen. Daarna moesten we eruit om een halte met de bus te doen om vervolgens weer op de metro te springen. Uiteraard sloot niks aan dus duurde het weer lekker lang. Het station was in de middenberm van de snelweg en ik zag al dat dat ook geen goed alternatief was: Alle vijf banen stonden hier vast. Gelukkig waren er twee lieve vrouwtjes die me nog net niet bij de hand pakten maar wel me de goede kant op wezen. Na deze trein hoefde ik alleen nog een Uber van drie kwartier en toen was ik er. Vier uur nadat ik m'n wekker had gezet. Je moet het er maar voor over hebben... Vandaag is het bij jullie Koningsdag, bij mij is het nu nacht, morgen maak ik het verhaal af. Mijn ouders gaan morgen naar Willemstad voor Koningsdag, dat is dan wel weer cool.