La 7 (fender, Pasadena & downtown)

27 april 2018

Ik was precies 1 minuut voor tien bij de fabriek en kon meteen met de tour beginnen. Ik zat in het groepje met een jongen uit Limburg en nog ongeveer acht anderen. Het toffe aan de tour is dat we maar met tien man waren. Deze tour gaat maar een keer per week dus de hele fabriek heeft niet meer dan tien bezoekers per week. Dit viel te merken ook: wij als toeristen werden warm ontvangen en alle werknemers waren wel in voor een praatje. Zo ook Vincent, Vincent heeft als beroep het testen van de masterbuild custom shop gitaren: het neusje van de Fender zalm. Ik dacht al een bepaald accent te horen, en inderdaad: ook hij was Nederlands. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Daarbij liet hij ons de gitaren testen en vertelde van alles in het Nederlands. De rest van het groepje stond er maar een beetje bij, maar dat kon ons weinig schelen. Fender heeft fabrieken in China, Mexico en Amerika. Voor een Chinese gitaar betaal je 350 euro, een Mexicaanse het dubbele en voor een Amerikaanse weer het dubbele. Wees echter verstandig, en koop gewoon een Mexicaanse want de mensen hier in de fabriek in Corona zijn grotendeels zelf ook Mexicaans dus betaal je vooral voor lucht. Nou betekent dat niet dat deze mensen niet het beste voor hebben met hun waar: ze doen hun uiterste best en met veel aandacht worden de gitaren gemaakt. Vooral de gitaren die op maat worden gemaakt, deze apparaten kosten echter meestal rond de 4000 dollar.

Op de terugweg mocht ik weer met de metro. Daar waar vanochtend twee haltes gesloten waren werd nu niks omgeroepen dus dacht ik dat we gewoon door konden rijden. Helaas is het allemaal niet zo mooi dus voordat ik het wist reden we met de volle trein weer de andere kant op. Omdat ik wist wat er aan de hand was had ik notime een groep met locals achter me aan. Ik, als toerist, moest ze namelijk vertellen hoe dit allemaal werkte. Allemaal leuk en aardig maar mijn geduld raakte na een tijdje op dus na de bus besloot ik om maar eens een tussenstop in te lassen. Ik was inmiddels in Pasadena en dit was een goede keus. Pasadena is een prachtige voorstad vol met kerkjes, restaurants en winkels. Een van mijn volgelingen had dit al verteld en toen ik in eerste instantie van plan was hier alleen even naar een wc te gaan besloot ik om maar gewoon even te blijven. Ik vroeg aan twee verkeersagenten wat de leukste toeristische attracties waren en ze vertelden mij wat plaatsen. Ik vroeg of ze vervolgens mee wilden maar ze waren aan het 'werk'.

In Pasadena staat onder andere een prachtig stadhuis die ook in een of andere grote serie is gebruikt. Het was zo mooi dat ik het aan mensen wou laten zijn. Op dat moment was echter het grootste deel van Nederland in slaap, dronken van Koningsnacht of beide dus besloot ik maar even te bellen met m'n ouders. Die zijn namelijk nu in Curaçao, best stoer voor twee oudjes. In Curaçao is het maar drie uur later dan hier dus dat was ideaal. Verder was in Pasadena nog de Colorado bridge welke blijkbaar een flinke attractie was. Ik ben er heen gelopen en zag wel een brug maar geen Colorado rivier en verder ook weinig bijzonders. Blijkbaar is deze brug vooral bekend door de vele zelfmoorden/mensen die er van af springen.

Tegen het einde van de middag besloot ik downtown nog een kans te geven. Het was vermakelijk, maar zeker niet mooi. In downtown zijn complete tentenkampen waar zwervers wonen. Daarbij is er nog een enorm schoon en degelijk zakencentrum. In downtown heb ik vervolgens iets te chique gegeten. In Amerika krijg je standaard refills op alle drinken dat geen alcohol is. Hier gaan ze echter zo ver dat je een fles en een glas water krijgt en als je halverwege je glas bent komt iemand naar je toe gerend om je glas voor je bij te vullen uit de fles. Hier heb ik een enorme pizza tartufo gegeten die vllgenscher bonnetje 16 inch doorsnee was (40,64 cm). De ober die inmiddels wat ontdooid was gaf toe dat "I absolutely blasted that nigga.". Als z'n baas dat hoorde was hij vast niet blij, maar ik kon het wel waarderen.

S'avonds ben ik eerst nog maar eens verkeerd gereden wat de teller op zeker meer dan 6 uur aan ov zette vandaag. En daarna afgesproken in tekilla voor wat goedkope emmers Corona. Dit was als vanzelfsprekend ook het einde van mijn dag. Veel plezier allemaal met Koningsdag, ik hoop dat jullie het een beetje droog houden. Ik heb zelf nog totaal geen plannen voor morgen, maar jullie horen tzt wel weer wat het is geworden. Zondag ga ik naar las Vegas en dinsdag naar San Diego.

PS: Niet alleen Trump, maar ook Reagan heeft een 'filmster tegel' op de Walk of Fame. Dit zegt twee dingen: 1. De geschiedenis herhaalt zich. 2. Het krijgen van een tegel is niet alleen een kwestie van geld, maar vooral ook een kwestie van genoeg geld hebben.

1. Oma en Opa Singerling:
    27 april 2018
    Hoi patrick,prachtige foto,s en leuke
    Verhalen. Groetjes van opa oma
    En fred.