Nog meer New York

25 maart 2018 - New York City, Verenigde Staten

23/3
De tweede dag was nog meer toerisme in NYC. Op deze mooie vrijdag zijn we
-op staten island geweest (eiland stelt niks voor, uitzicht is wel erg mooi!)
-heb ik fantastisch Italiaans gegeten en goede wijn gehad
-wall street bezocht (erg duister en smal, opvallend was ook de overduidelijke aanwezigheid van de kerk en de Chinezen in dit rare wereldje van geld en machtsvertoon)
-empire state building bewonderd
-madison square garden bezocht (persoonlijke favoriet)
-Oude en nieuwe world trade center bezocht.
-Times square in de late avond bekeken.

Dus wederom veel cliché en kilometers. Het voornemen is nogsteeds om rustiger te doen (mijn arme benen) en toch wat meer culturele dingen te zien.

24/3
En cultuur kreeg ik hoor... Op tip van eak the geek ben ik even gaan kijken bij Columbus circle (een groot kruispunt nabij central park) want daar zou een optocht zijn. Dit was echter niet zomaar een optocht... Op de weg erheen zag ik voor het eerst iets wat ik nog niet eerder had gezien: enorm veel scholieren, vooral alternatieve hipster scholieren. Er was vandaag namelijk een grote protestmars tegen de NRA, the National Rifle Association. Veel, heel veel mensen hebben vandaag een indrukwekkende mars gelopen tegen de lobby rond de wapenwetgeving en de daaruitvolgende schietpartijen op scholen. Nu ben ik zelf niet het cbs, maar naar schatting waren er zeker meer dan honderdduizend mensen op de been om hun mening te vertonen. Of dit daadwerkelijk effect gaat hebben? Ik weet het niet, de grondwet verander je niet zomaar. Vooral niet omdat de lobby rijk en sterk is en het uitermate progressieve New York ook zeker niet representatief is voor de rest van het land.

Daarna ben ik naar het national museum of natural history geweest. Een prachtig museum, een enorm pand dat er geweldig uitziet. Wat ik er zelf van geleerd heb is dat biologie, skeletten en primitieve levensvormen me eigenlijk maar weinig interesseren. Ik heb daar een paar uur rondgehangen en meer uitgerust dan daadwerkelijk geleerd.

Vervolgens zijn we in het park in het zonnetje gaan zitten waar een straatmuzikant naast ons wat gitaar speelde. Beide genietend van het zonnetje kwamen we aan de praat, waarna hij mij uiteindelijk mij toevertrouwde aan zijn gitaar en ik zijn beroep overnam. Echt volle zalen trok ik echter niet aangezien ik als linkshandige kunstenaar niet erg veel indruk maakte met zijn gitaar ondersteboven in mijn handen. Gezellig was het echter wel en met het zonnetje erbij was het wel zomaar 1,5 uur later voordat we weer op pad gingen.

Smiddags zijn we naar Harlem geweest, waar de indrukwekkende Kathedraal van Saint John the Divine stond. Harlem is überhaupt een wijk met een totaal andere sfeer (meer relaxed) en daar hebben we zowaar in een fijn barretje gezeten. Iets wat in Manhattan niet te doen is omdat het niet bestaat of niet te betalen is.

S'avonds gegeten bij the Brooklyn diner, een goed eethuis in ouderwetse Amerikaanse stijl, erg leuk en lekker. Al is het wel even wennen aan de voedingswaarde hier. Mijn toetje: een floating root beer bleek zonder het ijs alleen al ruim 150g aan suiker te bevatten.

Dit heb ik tenslotte maar weg moeten spoelen in een net iets te chique barretje nabij Broadway, waar ik voor mijn glas pinot noir 'slechts' 14 dollar exclusief tips and taxes neer mocht leggen. Al met al weer een mooie dag. Morgen staat in de agenda een persoonlijke privé tour door Chinatown, het bezoeken van de Broadway show Rocktopia en het oversteken van de Brooklyn brug. Of het allemaal gaat lukken in een dag denk ik niet, maar het vooruitzicht is mooi en dromen mag.

1. Astrid:
    25 maart 2018
    Hoi pat.
    Ik hoor het al.
    Genoeg te doen daar. Geniet er maar van.
    Xx mama