Flagstaff, Arizona

15 april 2018 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Het plan voor vanochtend was duidelijk. We sliepen op het meteor crater RV park, dus de eerste stop was het meteor crater park. Ook wel de Barringer crater genoemd, een gat van meer dan 200 meter diep en meer dan een kilometer doorsnee. De weg erheen ging soepel, dit keer zonder openwaaiende deuren. Toen we binnenkwamen werden we direct de enorme giftshop ingeleid. Allerlei steentjes en troep werd hier verkocht. Ook lagen er hematite spheres: magnetische balletjes. Als kleine (autistische) kindjes hebben we daar uitgebreid mee gespeeld. Toen was het tijd voor het museum en de krater. Allemaal heel bijzonder, maar het blijft gewoon een groot en kaal gat dus dat hadden we vrij snel al gezien.

Vlak voor flagstaff lag het Walnut Canyon national park, dit werd onze tweede stop. Walnut canyon is een Canyon: dus hoge bergen met een stuk laag land ertussen. Laat maar deze uitleg wordt hem niet, Google het maar gewoon. Het bijzondere aan dit gebied was dat tot ongeveer het jaar 1100 dit hele gebied bewoond was door indianen die in de rotswanden wonen. Op een gegeven moment hebben ze (wegens vulkanen in de buurt) besloten het gebied te verlaten en daarna is het vrij goed bewaard gebleven en inmiddels open voor bezoekers. De rotswanden hebben allerlei inkepingen en overhangende stukken steen. De indianen zette hier vervolgens kleine delen muur onder en zo werden ze een soort semi-moderne holbewoners. Althans dat is hoe het nu uit de resten blijkt. Ik heb echter het idee dat hier een redelijke beschaving heeft geleefd, waarvan vervolgens in de 18e eeuw alles is geplunderd door de eerste toeristen, en dat deze plaats door verval en plundering nu extra primitief lijkt. Het was leuk om hier rond te lopen en het geheel deed me wat denken aan de saaie naoorlogse betonbouw in sommige steden in Nederland. Ik denk dat het het beste is om oon even in de foto's te kijken want 'woorden schieten me tekort'.
Eenmaal in Flagstaff reden we langs een grote shopping mall dus besloten we even te kijken. Eenmaal binnen was het bijna compleet identiek aan het winkelcentrum in Amarillo. Het verschil: nu was er een baton twirling show. In Nederland heet dat denk ik marionetten: meisjes in tutu die deels ballet/turnen doen en daarbij vooral met stokjes draaien en gooien. Het was wel vermakelijk, vooral ook omdat de hele kleine ballerina's schattig waren en omdat de show een stok- vangpercentage van net onder de 50% had. Degene die wel wat konden kozen net iets te moeilijke truukjes en degene die niets konden, tja, die konden niks. In datzelfde winkelcentrum was het tijd voor even iets lekkers en liepen we Denny's in. De menukaart stond vol met prachtige plaatjes en allerlei Amerikaanse dingen. Echter was het niet zo goed gepland dus zaten we rond half 5 aan een veels te grote Amerikaanse maaltijd inclusief toetje en gratis drinken bijvullen (nog voor m'n tweede slok). Dit deed me een beetje aan de mac denken, op het moment dat je het besteld of krijgt is het hartstikke leuk, en zodra je het op hebt heb je spijt.

Toen nog even naar de Walmart voor de laatste inkopen: we gaan namelijk zometeen twee dagen naar de Grand Canyon waar we zonder water, stroom en winkels op 1 kilometer van de daadwerkelijke Canyon verblijven. Daarbij hebben we ook wat drank ingeslagen. In je eentje in je camper drinken is wat eigenaardig, maar samen is het dan wel weer erg gezellig.

S'avonds op de camping moesten we een niet zo bescheiden 45 euro neerleggen omdat dit gebied vrij toeristisch is en slechts 1,5 uur van de Grand Canyon is verwijderd. Gelukkig is dit zowaar een echte camping met bomen, Sierverlichting, barbecues, vuurtjes en vooral: toeristen in plaats van woonwagenkampers. Echt zin in avondeten hadden we niet meer na al het eten dus hebben we rond half acht een eitje gebakken. Wederom met de complimenten van de rookmelder...

Morgen dus de Grand Canyon, wij zijn in ieder geval zeer benieuwd.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Piet:
    16 april 2018
    Majoretten, maar volgens mij weet je dat wel.
  2. Ted:
    24 april 2018
    Denk het niet Piet want hij probeert ook nog steeds met Euro's te betalen.