Dag 1 in New York

23 maart 2018 - Manhattan, Verenigde Staten

Het begin in New York was wat moeizaam, de douane, de treinen en het weer werkten allemaal niet erg mee. Dat en de jetlag zorgde dat ik mijn eerste echte dag in the city wat struikelend begon. Het is wat onwennig om langs het bed van m'n host te moeten sluipen om bij de wc te kunnen als hij al slaapt. De stad was tot zover nog niet erg vriendelijk tegen mij geweest en zelfs begon ik een beetje te twijfelen of het wel zo'n goed idee was allemaal. De eerste ochtend kwam ik na een lange reisdag en onrustige nacht met weinig verwachtingen m'n bed uit. Een beetje chillen en me rustig wat meer op m'n plek gaan voelen was het plan. Vooral de host, semi-celebrity en ex circus freak onder de naam eak the geek, stak me sochtends een hart onder de riem. Hij vertelde dat veel mensen Airbnb'en vaak wat onwennig vonden en dat het iets cultureels was. Hij raadde mij aan om lekker de stad in te gaan en het avontuur op te zoeken alsof ik 100÷ fit was. Dit heb ik vervolgens ook lekker gedaan. Ik heb sochtends contact op genomen met Tom, die ik in het vliegtuig heb leren kennen en we zijn stevig op pad gegaan. Het eerste doel was ontbijten, een heerlijk Amerikaanse vette hap in een wazig tentje. Direct daarna zijn wij de providers lastig gaan vallen opzoek naar een mooie tijdelijke onbeperkt internet bundel. Toen dit na 4 winkels gelukt was zijn we op de toeristische tour gegaan. We zijn naar central park geweest, Trump tower verkend, Rockefeller bestegen en over de stad uitgekeken, Times square bezocht en Savonds gegeten in een gezellige bar met keuken van echte topkwaliteit. En wat is central park mooi zeg, vooral met de mooie verse sneeuw en alle rust midden in de chaos van Manhattan, was dit echt een mooie ervaring. De Trump Tower was heel bijzonder, een extreem bewaakt, extreem kitscherig, ouderwets, over de top gebouw. Het voelde als een hotel uit de jaren 80 maar dan ongelofelijk wansmakelijk, bijzonder weinig daadwerkelijk te doen en duizend maal in gouden letters de naam Trump. Rockefeller is Rockefeller, uitkijken over de stad en verbazen over de absurde omvang en hoogte van de wolkenkrabbers. We zijn ook nog een kerk in gelopen, een heel mooie grote en stijlvolle kerk. Gotisch, met veel glas in lood en sierbogen, maar gelukkig eindelijk een keer niet zo duister of lelijk zoals veel kerken per ongeluk zijn.

Ik ben inmiddels iets van 26 kilometer lopen verder, moe en voldaan dus ga nu snel en tevreden slapen. Ik ben vast nog wel iets of meer vergeten te vertellen, maar dit is het in grote lijnen. Aangezien ik nu wel hard genoeg de toerist heb uitgehangen, ga ik de komende dagen op zoek naar wat cultuur: musea, Buitenwijken en muziek. Eak the geek barst van de ideeën en heeft me al voorgesteld rond te leiden in wast village en zijn pas te gebruiken om mij gratis the Met in te gaan. Kortom plannen zat, maar nu eerst slapen.Doegie doegie en bonjour!