Chicago

29 maart 2018 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

27/6
Ik had voorspeld dat er niks zou gebeuren. Dat klopte een beetje... Op het vliegveld was inderdaad niks gebeurt. Zowel op la Guardia (NYC) als O'Hare ben ik niet lastig gevallen door de douane en in 10 minuten was ik van de Vliegtuigtunnel naar de trein. Dus dat was ideaal. Waar ook niks gebeurde was de start van de historische route 66. Anders dan een drietal bordjes was er niks dat de toeristische route wou promoten. Ik heb gegeten in restaurant Berghoff, een groot duits eethuis in klassieke jaren 20/30 stijl waar het eten goed was. Maar het alleen dineren in een grootschalig restaurant (denk bv: van der valk) voelt wel nog wat onwennig.

Chicago is schoner, rustiger en afro-amerikaanser dan New York. Ook is men er veel armer, 25% schijnt onder de armoedegrens te leven. Er is veel criminaliteit en omdat de trein boven de weg rijdt komt het savonds wat onheilspellend over. Toch is het wel een mooie stad en heb ik het wel naar m'n zin.

Ik ben op de eerste avond naar de buddy guy's legends bar geweest. Een van de meest toonaangevende (en toeristische) echte blues bars van Chicago en de wereld. Een bijzondere plek, waar vele grootheden zijn geweest zoals persoonlijke favorieten Clapton en Keith Richards. Er speelde een goede band en er kwam een legende langs: a three-time Grammy nominee, a retired two-term governor of the Chicago Grammy Chapter, an Emmy Award winner, and a winner of the Addy Award. Te weten: Billy Branch. Niet dat ik ooit van hem heb gehoord. Maar vermakelijk was het wel en voor de rest van de tent was het blijkbaar een hele happening.

28/6
De dag begon met vrienden maken in het hostel. En als nu in het vervolg iemand nog een designer voor gay kleding nodig heeft, heb ik precies de juiste man voor jullie gevonden. De stad leek bij daglicht veel minder bezaaid met brutale zwervers, maar kwam zelfs wat saaiig over. De dag was koud en winderig en omdat het nog voorjaar was, was Chicago op deze doordeweekse woensdag best wel rustig. Dus ik heb mijn Vakantiehobby nr.1 maar weer opgepakt en ben weer heel veel gaan lopen. Ik heb vandaag veel mooie foto's gemaakt, zowel te voet als in de boot. Als een echte Amerikaanse toerist ben ik daarna naar de pier gelopen en kwam er al snel achter dat dat wel heel erg een kinderattractie was. Daarna ben ik op de toeristenboot gestapt en heb de architectuur rondvaart boot gedaan (op aanraden van een local uit de bluesband). Dit was echt wel heel leuk en interessant, ook omdat de verteller een goede babbel had. Daarna werd het tijd om wat te shoppen want de combinatie van enkelsokjes en hoge schoenen begon nogal diep in m'n enkels te snijden. Terug in het hostel kwam ik een nieuwe maat tegen. Het is een hele actieve gast die wat verdwaald is vandaag omdat hij net aan kwam vliegen vanuit een twee maanden vakantie in Europa. Hij heeft in die 2 maanden maar 2000 euro uitgegeven en heeft letterlijk een set kleren. Ook is hij de eerste persoon die ik spreek die openlijk zegt republikein te zijn en voor het wapenbezit opkomt. Ondanks deze omschrijving is hij wel heel slim en sociaal. We zijn samen gaan eten in een net iets te chique restaurant waarna ik alleen verder ben gegaan naar de bar b.l.u.e.s. waar ik als een klein kind in de snoepwinkel de kunsten van de grote bazen weer heb kunnen bewonderen.